Utbildningar och dess värde...

Jag har funderat en del kring utbildningar inom hästnäringen. Det är ju väldigt bra att det finns utbildningar och att vi försöker skapa "yrken" inom hästnäringen. Vad händer då när förbundet ordnar med utbildningar för c-tränare, banbyggare, unghästutbildare etc. Jo man anmäler sig och ska ha vissa meriter för att komma in. Dessa meriter går oftast att tumma ganske ordentligt på för det ä ju bra om utbildningen blir full. Det är ju precis som med vilken utbildning som helst, ju färre sökande desto lägre intagningsbetyg. När man sedan har blivit antagen är det dags att betala, det kostar en hel del att utbilda sig. Då ska vi lägga till att man ska vara borta ett antal dagar som man inte kan jobba. När utbildningen är klar godkänns i stort sett alla. Vissa kanske inte blir godkända direkt, men efter lite kompletering blir de godkända. Om alla på en utbildning klara utbildningen och blir godkänd är då inte utbildningen för lätt eller kraven för låga? En viss utslagning ska ju ske under utbildningen gång, speciellt om man nu har sänkt intagningskraven. Vad är det för vits med att vara c-tränare om vilken tomte som helst kan bli det. Det säger ju ingenting om vad man kan. Det gör inte heller att man kan höja priset på sina träningar. Samma sak händer på banbyggarsidan, unghästutbildare, beridare mm. Förbundet håller tyvärr på att, i sin iver att utbilda och få in pengar för sina utbildningar, underminera hela systemet. Det kunde ju vara ok att godkänna tex en banbyggare på prov, men om denna då bygger dåligt kanske dra in licensen efter ett år. Detta händer inte heller. Jag har aldrig varit med om att någon banbyggare har fått sin licens indragen och då har jag ridit på en del riktigt dåliga banor. Min egentliga fråga är var själva urvalet sker? Var sållar vi agnarna från vetet? Det är ju bara att inse att alla kan inte bli en bra banbyggare eller tränare. Man måste både ha talang och ett genuint intresse för att bli bra utöver det måste man vara lyhörd och villig att följa med i utvecklingen.
 
 

Kommentarer
Postat av: Stamtavleholic

Måste bara tillägga att banbyggare faktiskt har blivit fråndragna licenser, ett par stycken minst tror jag sedan Jonas Holmberg blev ordförande. Andra har blivit ombedda att gå extra kurser, göra mer praktik o.s.v. Sedan är det ju även så att man när man precis har blivit godkänd efter uppbyggning till banbyggare, måste skicka in sina skisser man gör till de tre nästkommande tävlingarna man bygger till Jonas, för omdömen och kritik, där han även kan kräva att man gör vissa ändringar för att det ska funka (det skulle jag kalla provtid i alla fall). Jag har ingen alls koll på hur det funkar med tränarlicenser, men måste säga att det har blivit bättre vad gäller banbyggarlicenser. Sedan rekommenderas man, i alla fall om man tar lön per timme, att räkna med den tiden man sitter i bil, själva drivmedelskostnaden och även tiden man sitter med skisserna (effektiv tid då såklart), vet dock inte hur man ska lösa det om vill ha sitt pris per dag och inte per timme. Då får man väl lägga sig så pass högt att man tycker det är passande. På banbyggareventet nu i höstas sa Jonas att det vanligaste är att man tar mellan 2000 och 4000 kr (han själv tog 3850 kr eller något sådant) om man tar per dag... Så då behöver ju din man (Peter) kanske inte lägga sig under det i alla fall. Lite funderingar bara :)

2013-12-02 @ 22:09:39
Postat av: Stamtavleholic

Bra blogg och bra läsning förresten, skriv gärna mer :) väcker en hel del funderingar!

2013-12-02 @ 22:27:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0